Blogi
Erilaisia tyylejä Johtamisen aakkoset Kulttuuri Luottamus Mielenmaisemia Työyhteisö Vaikutuksen alaisena Valta Vuorovaikutus Yhteisöllisyys
Johtamisen aakkoset: G niin kuin Guru
Guruksi voidaan kutsua sellaista, joka on alansa huippu ja arvostettu vaikuttaja, tai ainakin sellaisen maineessa oleva henkilö. Joissakin yhteyksissä guruun…
Työyhteisön käsikirjoitus
Paneudu siihen, millainen on työyhteisösi käsikirjoitus. Jos et tiedä, mihin työyhteisö pyrkii ja mitä sen näyttämöllä ja kulissien takana tapahtuu,…
Johtamisen aakkoset: F niin kuin Fraasi
Fraaseja tarvitaan. En nyt tarkoita pelkästään niitä kiteytyneitä sanontatapoja, joita käytämme sujuvasti, vaikka niiden alkuperä ei aina ole tuttu (mennä…
Johtamisen aakkoset: E niin kuin Edistää ja Epämääräinen
Edistäminen on johtamisessa huomattavasti tärkeämpää kuin miltä ensi tuntumalta voisi ajatella. Kyse ei ole vain siitä, että jotain näyttävää tapahtuu….
Työyhteisödraamaa: kaikkitietävyys
Jokaisella on kokemus niistä, jotka kokevat tietävänsä kaiken organisaation toiminnasta ja tuovat sen mielellään esille. Heillä on varma näkemys siitä,…
Työyhteisön kärjistyneet roolihahmot: kyyninen
Kyyninen on se kollega, joka vähättelee kaikkea. Ei niin pientä asiaa, ettei sitä kannattaisi mitätöidä. Ei niin suurta iloa, ettei…
Työyhteisön roolit
Työyhteisön roolit ovat sekä ammatillisia että sosiaalisia. Ne syntyvät tehtävän, organisaation ja sen kulttuurin sekä yksilön omien taitojen yhdistelmänä. Ne…
Johtamisen aakkoset: D niin kuin Diversiteetti
Diversiteetin, monimuotoisuuden, merkitys on siinä, että niin luonto kuin ihmisyhteisökin hyötyy erilaisuudesta. Yksipuolisuus köyhdyttää, moninaisuus rikastaa niin osaamista, vuorovaikutusta kuin…
Johtamisen aakkoset: C niin kuin Case
Case on ihan tuttu juttu. Se oli hyvä case. Pitää katsoa vielä pari keissiä ennen kuin tehdään ratkaisuja. Opin siitä…
Työyhteisön kärjistyneet roolihahmot: pilkalliset
Pilkallisuus on jotakin, jota on vaikea kuunnella. Se tuntuu alentavan kuulijan pilkkaajan tasolle ja samanaikaisesti se satuttaa. Se ei välttämättä…
Johtamisen aakkoset: B niin kuin Balanssi
Ilman tasapainoa et pysy pystyssä. Horjut sinne tänne ottaen tukea sieltä, missä sitä vain on saatavilla. Vailla lähellä olevia ihmisiä…
Johtamisen aakkoset: A niin kuin Arvostus ja Ankeuttaminen
Joskus kannattaa aloittaa ihan alusta. Aloituksessa on aina jotain kiehtovaa – kaikki on mahdollista, mitään ei ole vielä menetetty. Tavoite…
Kuukkeloinnista ja toimistoturismista
Istut keskittyneenä työhön. Kerrankin sujuu oikein hyvin – tarvittavat tiedot on koottu, hitaimmatkin ovat vastanneet kyselyihin ja oma fiilis on…
Roolit kärjistävät toiminnan
Ihminen muuttuu usein työyhteisön tilanteissa roolihahmoksi, jonka toiminta kärjistetään muutamien lauseiden kuvaksi. Tapoihin viitataan usein sanomalla ”taas Mikko…” tai ”Niina…
Tarvitsetko yhteistyötä?
Kollegat työpaikalla ja verkostossasi antavat työlle oman värinsä. He saavat rutiinityötkin tuntumaan kiinnostavilta – tai entistä tylsemmiltä. He tuovat yhteisiin hetkiin työniloa…
Johtajan erityinen rooli
Johtajan tehtäväksi on osoitettu monenlaista. Pitää tehdä tulosta, saada muut loistamaan ja ratkaista ongelmia. On oltava läsnä, palveltava ja toimittava…
Vaikeneminen on tapa vaikuttaa
Keskeinen osa työyhteisön puhetapaa ovat tapa vaieta ja tyyli vältellä keskustelua ja tiettyjä aiheita. Vaikeneminen on osa sanatonta viestintää. Sillä…
Yhteisöllisyyden merkitys
Haluamme olla osa kiinnostavaa ryhmää. Sellaista, joka tuntuu itselle tärkeältä ja ihmiset sellaisilta, joiden kaltaisiksi haluaisi tulla. Miksi? Jokaiselle on…
Viestintä on usein sanatonta
Puhetapa on paljon muutakin kuin sanoja. Suuri osa siitä, mitä vuorovaikutustilanteissa tapahtuu, ilmaistaan sanattomalla viestinnällä: ilmeillä, eleillä ja äänensävyillä. Ne…
Puhetapa vaikuttaa
Koko sosiaalinen elämä perustuu puheeseen ja sen kautta rakentuvaan toimintaan. Puhetapa vaikuttaa joskus enemmän kuin se, mitä tekee. Puhe ja…
Varo työyhteisön vinoutunutta dramaturgiaa
Työyhteisön esitykset rakentuvat samoista aineksista kuin teatterissakin. Sitä, mikä on johtanut ja keiden toimesta tapahtumaan, josta organisaatiossa nyt kohistaan, kerrataan…