7.11.2018

Palaute, tuo työelämän crossfit

Palaute on taitolaji, jossa harva pääsee huipulle. Palautetaitoja voi hyvällä syyllä kutsua työelämän crossfitiksi, sillä kummassakaan ei pärjää ilman monipuolista osaamista. Molemmissa tarvitaan eri lajien hallintaa, kykyä vaihtaa nopeasti tilanteesta toiseen ja taitoa keskittyä. Aloittelijan ja ammattilaisen taidot ovat erilaiset, osaaminen vaikuttaa suoritukseen ja harjoittelun myötä tulokset paranevat kerta kerralta. Hyvällä treenillä ja ohjauksella vasta-alkajasta kasvaa osaaja, joka pärjää lajissa kuin lajissa.

Ai miten niin palaute ja crossfit muistuttavat toisiaan? Vaatimukset ovat samankaltaiset. Palautteen antajan pitää olla ketterä havaitsemaan tilanteet, joissa palaute on paikallaan. Ei voi jumittua yhteen paikkaan vääntämään samaa, vaan on liikuttava tilanteesta toiseen. Tarvitaan myös nopeutta reagoida ja tilanneherkkyyttä, ettei mene rymistelemään sellaiseen, jonka aika on vasta myöhemmin. Myös palautteen taitajalla on voimaa kohdata hankalat tilanteet ja hoitaa ponnistuksia vaativat keskustelut lyyhistymättä paineen alle. Eikä ilman kestävyyttä palautetaiturinkaan kunto riitä jatkuvaan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen monenlaisten ihmisten parissa. Pitää kestää tasaista puurtamista, osata säädellä omia voimavaroja eikä riehaantua turhiin ja voimaa vieviin mittelöihin.

Ja mainoksen sanoin: eikä tässä vielä kaikki. Vain koordinaatiokykyinen työelämän crossfittaaja osaa organisoida palautteen osaksi muuta työtä ja hallita monia tehtäviä yhtä aikaa. Jos pystyy vielä yhdistämään siihen vielä tasapainon, osaa toimia erilaisissa tilanteissa kadottamatta tasapainoaan eikä menetä yöuniaan vaikeissakaan tilanteissa. Tasapainoa tarvitaan myös asioiden merkityksen ja vaikutusten suhteuttamiseen. Myös työelämän crossfittaajalle on eduksi, jos pysyy rauhallisena ja sitkeänä, ja pystyy hakemaan vapaa-ajasta sopivan tasapainon työelämälle.  

Fyysisessä treenaamisessa pitää löytää tasapaino määrän ja laadun suhteen, ja antaa aikaa palautumisellekin. Määrän ja laadun vaatimukset koskevat palautettakin, mutta osataanko ottaa huomioon palautumisen vaatima aika? Palaute ei saa olla niin jatkuvaa, että se tuntuu päälle puskemiselta. Ei ehdi edes ottaa edellistä huomioon, kun uusi palaute painaa jo päälle. Kannattaa myös välttää tilanteita, joissa palautteen antaja tuntuu automaatilta, joka antaa saman palautteen kaikille tilanteesta riippumatta. Tiedät kyllä tyypin: kaikki puheenvuorot tuntuvat päättyvän kommenttiin hyvin menee, loistavaa, kyllä te pärjäätte. Riippumatta siitä, sujuiko hyvin, mokattiinko vähän, oliko hankaluuksia tai takerreltiinko liikaa asiakastilanteissa.

Sillä kuten crossfitin harjoittelun myös palautteen tulee olla toimivaa. Oikea-aikaista, tarkkaa ja hyvällä fiiliksellä tehtyä. Hieman lämmittelyä alkuun, ettei palaute tunnu tulevan puskista. Aikaa vähän jäähdytellä ja tasata pulssia, jos tilanne on ollut kovin intensiivinen.  Ja aikaa ottaa palautteesta se oppi, mikä siitä on saatavilla.

Sillä palaute on tarkoitettu tutkittavaksi, ei suoraan uskottavaksi. Kuten saleilla niin työyhteisöissäkin on liikkeellä monenlaista neuvojaa, joilla on erilaisia intressejä. On pitkän linjan ammattilaisia ja aloittelevia harrastajia. Niitä, jotka haluavat puuttua kaikkeen ja uskovat olevansa oikeassa. Sellaisia, jotka ovat tarkkanäköisiä mutta arkailevat puhua. Ja niitä, joita turha herkkätunteisuus ei rajoita ja sanovat ääneen kaiken, mitä ajattelevat. Siksi saadessaan palautetta on hyvä käyttää hetki siihen syventymiseen. Ja kuten muutoinkin työelämässä, ottaa siitä hyödylliset puolet itselleen ja unohtaa turhuudet ja sellainen, joka tuntuu olevan tarkoitettu jollekin muulle.

Blogi on alunperin julkaistu Hyvejohtajuus.fi -sivustolla 10.9.2018