Blogi
Aiheet

Mihin sosiaalista pääomaa tarvitaan?
Luottamus on osa työyhteisön sosiaalista pääomaa. Sillä tarkoitetaan organisaation sosiaalista verkostoa ja tiedon jakamista, keskinäistä luottamusta ja vastavuoroisuutta. Ne auttavat yhteistyötä ja saavat työn sujumaan. Sosiaalisella pääomalla on

Sujuuko vuorovaikutus?
Vuorovaikutus on kaiken kanssakäymisen perusta. Ilman sitä eivät asiat etene tai suhteet ihmisten välillä kehity. Moni kokee, että asiat hoituisivat mutta ihmiset mutkistavat ne. Vuorovaikutus olisikin helppoa ilman

Kasvojen säilyttäminen
Sosiaaliset tilanteet altistavat katseiden kohteena olemiselle ja samalla arvioinnille siitä, osaako toimia odotusten mukaisesti. Katse tunnustaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen osapuoleksi. Ja toisinpäin: välttelevä katse kertoo, että ei kiinnosta,

Lähellä vai etäällä?
Mikä tahansa sosiaalinen tilanne vaatii jatkuvaa etäisyyden ja läheisyyden säätelyä. On oltava riittävän lähellä luottamuksen rakentamiseksi mutta samalla riittävän etäällä, jotta pystyy ajattelemaan itsenäisesti. Pitää olla läsnä ja

Työyhteisön sosiaaliset tilanteet
Sosiaaliset tilanteet ja suhteet valtaavat mielen heti, kun saapuu työpaikalle. Monesti työyhteisön tapahtumat ovat mielessä myös vapaa-ajalla. Siksi se, miten kohtelemme toisiamme, ei ole merkityksetöntä. Työyhteisön todellisuus rakentuu

Omaa suhtautumista on mahdoton piilottaa
Jokaisella kohtaamisella on merkitystä. Niin työpaikalla kuin muissakin ihmissuhteissa ratkaistaan asioiden ohella suhteiden laatu ja luottamus. Jos kokee olevansa hyväksytty, on tilanteessa helppo olla. Sen sijaan jatkuva taistelu

Pari sanaa työelämän luottamuksesta
Työelämän luottamus ilmenee monin eri tavoin. Nimeäminen työryhmään kertoo siitä, että osaamista ja taitoja arvostetaan. Neuvon kysyminen on merkki asiantuntijuudesta ja hyvistä suhteista. Luottamuksesta kertoo myös se, että

Tunteet ovat osa vakuuttavaa esitystä
Organisaatio on varsinainen tunteiden palapeli, jossa palaset solahtavat sujuvasti paikoilleen tai tuntuvat joskus olevan kuin toisesta pelistä. Tunteista puhutaan tai niistä vaietaan, kulttuurista riippuen. Tunteet syntyvät, vahvistuvat, heikkenevät

Vaikutelmanhallinnan ytimessä
Usein esittäminen ja vaikutelmanhallinta liitetään yksilön rooliin. Sama tarve vaikuttaa muihin koskee kuitenkin myös koko organisaatioita, sillä liiketoiminnan ydin on siinä, että organisaatio pyrkii saamaan tietyn vaikutelman aikaan.

Työyhteisön sosiaaliset symbolit
Sosiaaliset symbolit ovat työyhteisön vaikutelmanhallintaa. Ne haetaan niiltä ryhmiltä ja henkilöiltä, joihin haluamme samastua. Näitä symboleja ovat muun muassa kieli, pukeutuminen, eleet ja muu nonverbaalinen viestintä. Niillä luodaan

Työyhteisön roolien merkitys
Vaikka elämä kokonaisuudessaan ei ole pelkkää teatteria, organisaatioelämä on sitä mitä suurimmassa määrin. Se näkyy yhteistyössä, tavassa toimia ja työyhteisön kulttuurissa. Kuva, jonka vuorovaikutustilanteissa toisistamme saamme, on yksi

Vuorovaikutuksen muotoilu
Palvelumuotoilusta puhutaan kaikkialla. Se herätti miettimään, miten palvelumuotoilun ideaa voisi hyödyntää vuorovaikutuksen ja sosiaalisten tilanteiden sujuvoittamisessa. Palvelumuotoiluhan pyrkii tekemään asiakkaan kokemuksesta paremman. Jopa erinomaisen, loistavan tai elämyksellisen. Taustalla

Kohtaamisten voima
Päivittäiset tapaamiset luovat työyhteisön ilmapiirin ja työskentelyn hengen. Ne muokkaavat samalla minäkuvaamme ja käsitystä itsestämme. Kokeeko olevansa tunnustettu asiantuntija, haluttu yhteistyökumppani ja aikaansaava työntekijä? Vai tunteeko olevansa aina syrjässä

Kuuntele hetki itseäsi
Puhetapa on keskeinen osa sosiaalisia tilanteita. Ystävällisyys on avain hyviin suhteisiin niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa. Jos sen sijaan tunnut välinpitämättömältä, töykeältä tai aliarvioivan muita, olet roolissa, jossa

Tarinat yhdistävät
Tarinat kertovat siitä, mitä on koettu yhdessä ja erikseen. Mutta tarinat eivät pelkästään kerro tapahtuneesta, vaan ne myös määrittelevät maailmaamme. Kokemukset muokkautuvat sisäiseksi tarinaksi, joka vaikuttaa paitsi identiteettiin myös

Rakennatko vai nakerratko?
Työyhteisö on draaman näyttämö, jonka esityksissä jokainen on mukana vaihtuvissa rooleissa. Joskus pääroolissa, toisinaan tärkeissä sivurooleissa, välillä kulissien takana tai järjestelemässä uusia näytöksiä. Esittäminen on organisaatioelämän sydän. Tunnistat,

Organisaatiodramaturgin keinot
Johtamisen ja työyhteisöjen maailma rakentuu ihmisten, tilanteiden, tavoitteiden ja tulosten ympärille. Johtaminen on johtajan, työyhteisön ja toimintahetken välistä monimutkaista vuorovaikutusta, jonka pohjalla on käsitys ihmisistä ja itselle tyypilliset

Yhteistyön dynamiikkaa
Yhteistyötilanteet ovat usein antoisia ja hyödyllisiä osaamisen yhdistämisen paikkoja mutta toisinaan myös ristiriitaisten ja kilpailevien toiveiden näyttämöitä. Niissä käytetään valtaa eri tavoin omien ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Paitsi

Onnistumisen ohjaamisesta
Vaikka itseohjautuvuus on tavoitteena monessa organisaatiossa, on monella ryhmällä edelleen joku vetäjän roolissa oleva. Sellainen, joka huolehtii, tukee, auttaa ja ehkä valmentaakin. Roolia voisi verrata teatteriesityksen ohjaajan rooliin.

Paras esitys tehdään yhdessä
Ryhmän voima on kiistaton. Omaksumme ryhmän mielipiteet ja tavat lähes huomaamatta, jos ryhmä on identiteetillemme tärkeä. Samalla saatamme muuntautua ryhmän näköiseksi myös ulkoisesti. Kun katsot ympärillesi, huomaat kyllä.

Vastavuoroisuudesta
Vaikka vastavuoroisuus on kaikkien ihmissuhteiden perusta, ei se tunnu olevan itsestään selvää työyhteisöissä. Kilpailu astuu avuliaisuuden tilalle, klikkiytyminen korvaa yhteistyön ja kritiikki valtaa tilaa rakentavalta keskustelulta. Vastavuoroisuus tuntuukin