Blogi
Aiheet

Mielenmaisemia: Rentous
Levollisuus on piirre, johon kiinnittää huomiota pyöräillessään Saksan pienissä kaupungeissa ja maaseudulla. Rentous näkyy pukeutumisessa, josta puuttuu jäykistely. Se näkyy tavassa viettää aikaa ulkona kahviloissa ja Biergarteneissa, puistoissa

Mukaan ottamisen merkitys
Kukaan ei pärjää tehtävässään ilman muita. Yhteistyöstä itsensä eristävä jää vaille tukea, sillä haluttomuus toimia muiden kanssa koetaan usein välinpitämättömyydeksi, ylemmyyden tunnoksi tai arvostuksen puutteeksi. Parhaimmillaan hyvä yhteistyö

Luottamus on kulttuurissa
Organisaation kulttuuri toimii parhaimmillaan vetovoimana, joka kiskoo ihmisiä luokseen. Pahimmillaan se on työntövoima, joka hylkii osaajia. Luonteesta riippumatta kulttuuri ei anna muuta mahdollisuutta kuin toimia sen mukaisesti. Kyse

Mielenmaisemia: Rauhallisuus
Rauhallisuus on tunne, joka valtaa ensimmäisenä mielen pyörämatkalla. Vain luonnon äänet, satunnaisesti autoja, kun ajetaan kaupunkia kohti. Haukkoja liitelemässä taivaalla, lintujen laulua metsässä ja jokien varrella. Avara maisema,

Luottamuksen rakentaminen
Luottamukselliset suhteet syntyvät pikkuhiljaa. Luottamus vaatii tutustumista, aikaa ja vastavuoroisuutta. Luottamus ei kuitenkaan ole pysyvää vaan kasvaa tai vähenee kokemusten myötä. Luottamus on yleensä molemminpuolista. Harvoin tilanne on

Hierarkia ja status, turhiako?
Hierarkia on kaikille tuttu piirre ja osa organisaatioelämää. Hierarkia kertoo asemasta ja vastuusta, ja on yksi pohja sosiaalisen käyttäytymisen säännöille. Koska asema antaa mahdollisuuden vaikuttaa, hierarkialla on edelleen merkitystä kaikissa

Suhteiden merkitys
Suhteet ovat organisaatioelämän keskiössä. Ne auttavat tekemään yhteistyötä mutta toisinaan myös hankaloittavat sosiaalisia tilanteita. Silloin energia voi kulua innostuksen sijasta turhautumiseen, välttelyyn tai ihmisten välisten suhteiden ja tapahtuneen

Mihin sosiaalista pääomaa tarvitaan?
Luottamus on osa työyhteisön sosiaalista pääomaa. Sillä tarkoitetaan organisaation sosiaalista verkostoa ja tiedon jakamista, keskinäistä luottamusta ja vastavuoroisuutta. Ne auttavat yhteistyötä ja saavat työn sujumaan. Sosiaalisella pääomalla on

Sujuuko vuorovaikutus?
Vuorovaikutus on kaiken kanssakäymisen perusta. Ilman sitä eivät asiat etene tai suhteet ihmisten välillä kehity. Moni kokee, että asiat hoituisivat mutta ihmiset mutkistavat ne. Vuorovaikutus olisikin helppoa ilman

Kasvojen säilyttäminen
Sosiaaliset tilanteet altistavat katseiden kohteena olemiselle ja samalla arvioinnille siitä, osaako toimia odotusten mukaisesti. Katse tunnustaa toisen ihmisen vuorovaikutuksen osapuoleksi. Ja toisinpäin: välttelevä katse kertoo, että ei kiinnosta,

Lähellä vai etäällä?
Mikä tahansa sosiaalinen tilanne vaatii jatkuvaa etäisyyden ja läheisyyden säätelyä. On oltava riittävän lähellä luottamuksen rakentamiseksi mutta samalla riittävän etäällä, jotta pystyy ajattelemaan itsenäisesti. Pitää olla läsnä ja

Työyhteisön sosiaaliset tilanteet
Sosiaaliset tilanteet ja suhteet valtaavat mielen heti, kun saapuu työpaikalle. Monesti työyhteisön tapahtumat ovat mielessä myös vapaa-ajalla. Siksi se, miten kohtelemme toisiamme, ei ole merkityksetöntä. Työyhteisön todellisuus rakentuu

Omaa suhtautumista on mahdoton piilottaa
Jokaisella kohtaamisella on merkitystä. Niin työpaikalla kuin muissakin ihmissuhteissa ratkaistaan asioiden ohella suhteiden laatu ja luottamus. Jos kokee olevansa hyväksytty, on tilanteessa helppo olla. Sen sijaan jatkuva taistelu

Pari sanaa työelämän luottamuksesta
Työelämän luottamus ilmenee monin eri tavoin. Nimeäminen työryhmään kertoo siitä, että osaamista ja taitoja arvostetaan. Neuvon kysyminen on merkki asiantuntijuudesta ja hyvistä suhteista. Luottamuksesta kertoo myös se, että

Tunteet ovat osa vakuuttavaa esitystä
Organisaatio on varsinainen tunteiden palapeli, jossa palaset solahtavat sujuvasti paikoilleen tai tuntuvat joskus olevan kuin toisesta pelistä. Tunteista puhutaan tai niistä vaietaan, kulttuurista riippuen. Tunteet syntyvät, vahvistuvat, heikkenevät

Vaikutelmanhallinnan ytimessä
Usein esittäminen ja vaikutelmanhallinta liitetään yksilön rooliin. Sama tarve vaikuttaa muihin koskee kuitenkin myös koko organisaatioita, sillä liiketoiminnan ydin on siinä, että organisaatio pyrkii saamaan tietyn vaikutelman aikaan.

Työyhteisön sosiaaliset symbolit
Sosiaaliset symbolit ovat työyhteisön vaikutelmanhallintaa. Ne haetaan niiltä ryhmiltä ja henkilöiltä, joihin haluamme samastua. Näitä symboleja ovat muun muassa kieli, pukeutuminen, eleet ja muu nonverbaalinen viestintä. Niillä luodaan

Työyhteisön roolien merkitys
Vaikka elämä kokonaisuudessaan ei ole pelkkää teatteria, organisaatioelämä on sitä mitä suurimmassa määrin. Se näkyy yhteistyössä, tavassa toimia ja työyhteisön kulttuurissa. Kuva, jonka vuorovaikutustilanteissa toisistamme saamme, on yksi

Vuorovaikutuksen muotoilu
Palvelumuotoilusta puhutaan kaikkialla. Se herätti miettimään, miten palvelumuotoilun ideaa voisi hyödyntää vuorovaikutuksen ja sosiaalisten tilanteiden sujuvoittamisessa. Palvelumuotoiluhan pyrkii tekemään asiakkaan kokemuksesta paremman. Jopa erinomaisen, loistavan tai elämyksellisen. Taustalla

Kohtaamisten voima
Päivittäiset tapaamiset luovat työyhteisön ilmapiirin ja työskentelyn hengen. Ne muokkaavat samalla minäkuvaamme ja käsitystä itsestämme. Kokeeko olevansa tunnustettu asiantuntija, haluttu yhteistyökumppani ja aikaansaava työntekijä? Vai tunteeko olevansa aina syrjässä

Kuuntele hetki itseäsi
Puhetapa on keskeinen osa sosiaalisia tilanteita. Ystävällisyys on avain hyviin suhteisiin niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa. Jos sen sijaan tunnut välinpitämättömältä, töykeältä tai aliarvioivan muita, olet roolissa, jossa