20.6.2018

Johtamisen aakkoset: C niin kuin Case

Case on ihan tuttu juttu. Se oli hyvä case. Pitää katsoa vielä pari keissiä ennen kuin tehdään ratkaisuja. Opin siitä keisistä paljon. Case, tuttavallisemmin keissi, tuntuu olevan yleissana, ikään kuin sanan juttu synonyymi, jolla voi viitata mihin vain: esimerkkeihin, tapauksiin, tilanteisiin, tapahtumiin, projekteihin tai jopa ihmisiin (Ei ollut ihan mun juttu). Keissi saa usein tarinan luonteen, sillä niitä kerrotaan sekä opettavaisessa mielessä (Se case opetti, ettei kannata…) että juoruilunhaluisesti (Et arvaa, millainen keissi siitä oikein tuli.)

Johtajan, niin kuin kaikkien muidenkin, päivä on täynnä erilaisia keissejä. Saman päivän aikana on välillä työyhteisön näyttämöllä, välillä yleisössä katsojan roolissa, toisinaan taas tukemassa taustalla. Keissi, joka ei tule kerralla valmiiksi, voi jatkua kulissien takana tai seuraavana päivänä. Tilannekeissit auttavat ymmärtämään organisaation toimintaa, esimerkkikeissit sitä, mitä työyhteisö pitää tärkeänä. Vuorovaikutuskeissit opettavat ihmisten erilaisuudesta ja samanlaisuudesta ja parhaimmillaan auttavat ymmärtämään monimuotoisuuden voiman. Tuloskeissit kertovat toiminnan tehokkuudesta ja tavoitehakuisuudesta, projektikeissit organisoitumisesta ja yhteistyön merkityksestä. Vaikka päivät joskus tuntuvat toistavan itseään, ovat ne mitä parhaimpia johtajana kehittymisen paikkoja.

Pysähtymällä hetkeksi tapahtumien äärelle annat keisseille mahdollisuuden toimia oppaanasi. Keissit ovat hyviä opettajia, sillä pitämällä ääntä ne kiinnittävät huomion itseensä. Kun malttaa tutustua niihin edes pienen hetken, ne kertovat auliisti mitä tapahtui ja mikä olisi voinut olla toisin. Keisseistä oppiminen ei vaadi kuin hetken aikaa ja kiinnostusta keskustella. Samalla osoitat käytännössä arvostusta sille, mitä organisaatiossa tapahtuu.

Tutustu myös Balanssiin & Arvostamiseen ja Ankeuttamiseen